26 May 2009

kisah berus gigi

bismillahirrahmanirrahim~
ketika saya ingin mengambil wuduk, sebelum itu, saya nak menggosok gigi..
berus gigi kami disusun dalam satu bekas.. ada 7 berus gigi semuanya
apabila saya ingin mengambil berus gigi saya, 'pop' berus gigi sahabat saya terjatuh ke dalam baldi kosong


saya pun mengambil semula berus gigi tersebut lalu..
saya berfikir... nak basuh berus gigi tu ke x.. nak basuh ke x..
kalo berus gigi aku yg jatuh, mesti la aku akan basuh... tapi... baldi tu bersih... mmmm
saya pun x jadi basuh berus gigi tu...
jahatnye saye

saya pun menggosok gigi seperti biasa..
usai menggosok gigi saya pun nak letak la berus gigi saya semula
dengan izin Allah berus gigi saya jatuh
jatuh ke dalam baldi yang sama

Allah
Allah
Allah maafkan aku
huhuhuhu...
rasa mcm kena tampar kat muka
dan rasa mcm ada org tanya "lepas ni nak buat apa? nak basuh ke x nak berus gigi tu?"
terus tangan saya mencapai berus gigi saya dan berus gigi sahabat saya..
huhu


saya pergi ke sink dan membasuh kedua2 berus gigi tersebut
lemahnya iman saya ketika itu
mementingkan diri sendiri
mcm mana dgn hadis nabi pasal ukhuwah itu?
kata sayangkan sahabat..
mane buktinya?
huhu..
ya Allah.. tarbiyah yg halus lg menyentuh jiwa saya
wlaupun nampak mcm cerita biasa pada pembaca semua tp
ketahuilah diri ini rasa tertampar..
mcm cakap x serupa bikin
huhu


12 comments:

Nurul Akma Bahari said...

hhhaaaaa...
menarik2..
kisah beru gigi yang menginsafkan..
ehehehehee...
len kali jgn malaih2 dah..
bukan susa pn nak basuh..hehehehe

rusnarusli said...

salam, akma.. hehehe.. btui2.. mmg byk sangat kekurangan diri :)

maisarah said...

salam rusna~..kisah yang menarik~..peringatan buat saya jg yang slalu lupa..cakap je lebih, tapi buat je kadang2 tidak..lemahnya manusia itu

rusnarusli said...

salam, maisarah.. huhu.. sama2 perbaiki diri.. hmm.. bila buleh jumpe awak eh?..hehe

You know who said...

Salam rusna, kisah ni buat saya bertambah rindu kat rusna...
huhu..

halawatuliman said...

rindu!

rusnarusli said...

salam, sape "you know who" tu? rasa mcm tahu.. huhu.. rindu awak juge

salam, wanieeeeeee.. rindu wanie juge~!

nawwar insyirah said...

comellllll :))
sume org rindu rusna. nak rindu jgakkkk hehe

rusnarusli said...

salam imannn.. huhu.. iman.. rindunyeee~~! ^_^

jundi said...

salam rus...berus gigi sapakah?hahha...

rusnarusli said...

salam, mimmi.. biarlah rahsia.. nges3.. tp dah basuh dah.. :)alhamdulillah~!

Fikrah Thanie said...

Salam ziarah...

Subhanallah, terdidik dengan sebatang berus gigi...