12 February 2012

Brainy story of mine..

bismillahirrahmanirrahim~
assalamualaikum wrt wbt

brain, brainy? berani? T,T


[9 February 2012]

Hati berdebar-debar.. kerana hari ini ialah "the day".. Hari exam neurology.

Jadi, hati yang kurang tenteram ini mahukan sesuatu yang dapat menguatkannya. kekuatan itu hanyalah daripada al-Quran. Nak tahu Allah bagi ayat apa? [quran diselak randomly..]


"Dan ingatlah (hai para muhajirin) ketika kamu masih berjumlah sedikit, lagi tertindas di muka bumi (Mekah), kamu takut orang-orang (Mekah) akan menculik kamu, maka Allah memberi kamu tempat menetap (Madinah) dan dijadikan-Nya kamu kuat dengan pertolongan-Nya dan diberi-Nya kamu rezeki dari yang baik-baik agar kamu bersyukur."
[al-Anfal, 8 : 25]

Sayangnya Allah kepadaku yang hina ini. Terima kasih Allah. Usai membaca kalimah-kalimah itu.. hati menjadi tenteram, yakin dengan bantuan Allah. Yakin! Yakin!

[Ketika di bilik exam]
sebelum itu, di czech republic, sistem examnya ialah exam oral. yes, kita perlu bercakap di hadapan professor & dia boleh tanya kita apa sahaja
-saya yakin insya Allah, inilah salah satu sebab yang menjadikan hati kami lebih bergantung kepada Allah. Alhamdulillah. ^^-

"i wanna be the last person", bisik hati ini. aku tak mahu menjadi the first one. tak mahu. in any exams, i would rather be the last one to sit in front of the professor sebab selalunya sebelum tunggu my turn, sempat lagi nak belek-belek nota. ^^

"Binti Rusli Rusna?" panggil professor
"Me!", kataku. "Allah, aku first ka?", bisik hatiku
"Gimme your index so that i can check what is necessary before the exam. and tell me the number from 1 to 20 (untuk memilih number soalan.. ala-ala kuiz dalam tv pula kan.. hehe..)", kata professor perempuan tersebut.

aku memilih soalan number 1 : conciousness, tumors of the brain and spinal cord

Alhamdulillah, kemudian professor meamanggil nama kawan-kawanku yang seterusnya. Alhamdulillah, ada can tak jadi orang first (lega sedikit rasa ^^).
"when anyone of you have finished prepare, call me and we'll start okay", kata professor lagi.

professor pun sambung makan epal, oat kerana ketika itu lunch time. hehehe.. patutlah nampak fit walaupun dah berusia.. sihat betul pemakanannya. *,*

"okay", kata kami.. aku menjeling kawan-kawan. sebab di awal pertemuan kami sebelum dipanggil masuk, aku dah bagitahu mereka "saya nak jadi yang last tau! hehehe.." deal!~

ketika prepare soalan, aku bertanya, "i'm sorry. for the tumors of the brain & spinal cord, what is the description of that question?"

"classification, imaging, therapy, paraneoplastic syndrome", sahut professor membacakan descriptions untuk soalan itu.
"Allah, habeslah aku.. paraneoplastic syndrome! aku tak tahu details sangat.. tahu sikit je ni.. Tolong aku ya Allah, tawakkal, tawakkal..", bisik hatiku.. resah juga la sikit-sikit.

my turn came at last..
aku membentangkan jawapan yang aku benar-benar yakin, sebelum sempat masuk ke subtopic paraneoplastic syndrome..

"okay, you can proceed with another question", kata professor.

"ya Allah, ya Allah.. Alhamdulillah. besarnya pertolongan dariMu. Engkaulah yang melontarkan perasaan puas hati professor terhadap jawapanku..", lega sangat rasanya.. aku sempat tersenyum. keyakinan bertambah untuk menjawab soalan seterusnya. pertolongan itu sangat dirasai.. kerana sebelum ini, aku memang nak baca tentang paraneoplastic syndrome, dah siap tulis di atas nota kecil. silalah baca sebelum exam to get the idea, tetapi in the end tak sempat nak baca betul & hadam betul2.

oh, sungguhlah terasa tarbiyah dariMu!. it's not that saya tak berusaha nak baca, tapi saya tak sempat hingga ke saat-saat terakhir. it happened kan sometimes.. T,T (and Rusna, you have to uruskan masa dengan lebih baek!!)

dipendekkan cerita..

Alhamdulillah akhirnya professor menandatangan kertas exam sebagai Lulus^^ Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alahmdulillah! (^^)Y

Jadi, dapat tak apa yang saya nak sampaikan? Yes, TAWAKKAL. Kuatkan tawakkalkan kita.
a a a.. jangan silap faham okay..

TAWAKKAL = Berusaha + Berserah dari awal!
bukan Berserah sahaja taw! itu Tawakkul namanya!

Points to Sebou (czech = take away! ^^)
1. Yakin dengan bantuan Allah walaupun perkara itu nampak impossible
2. Tawakkallah dari awal

meh saya sajikan gambar-gambar yang menggambarkan? neurology so that everybody will get the ideas or big picture of it :)

basal ganglia - responsible for our movements ^^  hebatkan ciptaan Allah~ 

basal ganglia circuit - nilah antara pathwaynya! hehe..

gambaran tentang lesion of the spinal cord



p/s : saya makin suka dengan basal ganglia selepas Neurology :) entah, rasa dia cool & Allah is the Coolest! Maha Pencipta! ^^

http://en.wikipedia.org/wiki/Paraneoplastic_syndrome  ^^
http://en.wikipedia.org/wiki/Basal_ganglia ^^

No comments: