24 January 2011

germany here i come!

bismillahirrahmanirrahim~
assalamualaikum wrt wbt

ada seorang adek ni bercerita. yg membuatkan hati tersentak. merefleksi diri. sama-sama hayati..

 ketika itu mereka nak travel ke germany. untuk ke sana, train adalah pilihan pertama kerana ongkosnya murah! ^,^ . jadi mereka pun berkira-kira untuk membeli tiket ke sana. ttp, akhirnya tidak jadi kerana tiba-tiba tiket flight ada yg lebih murah drpd tiket train tersebut. haah.. apa lagi, pucuk dicita, ulam mendatang. mereka terus membeli tiket flight yg murah itu. alhamdulillah. settle satu perkara.

germany, here i come! ^,^

hari yg ditunggu telah tiba. flight berlepas ke germany dgn smoothnya. mereka tiba di sana dgn selamat. alhamdulillah. setelah itu, mereka meneruskan kembara di bumi germany untuk mencari hostel yg telah dibooked. mereka menaiki pengankutan awam untuk ke sana. ketika dlm perjalanan, surat khabar free diedarkan. mereka pun dpt satu! yeay! bila diselak2 helaian ahkbar tersebut... ada sebuah berita yang menggetarkan hati! train yang sepatutnya mereka naik untuk travel ke german diBOM semalam!

subhanallah.. masya Allah.. la haula wa la quwwata illa billah..
astaghfirullah.. astaghfirullah..
tersirap darah bila mendengar cerita adek ni.
lihatlah planning Allah, siapa sangka? adakah kamu sangka ceritanya akan berakhir begitu?

sesungguhnya..
ajalnya bukanlah ketika itu..
ajalnya dan kita semua sudahpun tertulis.. lama dahulu di lauh mahfuz..  
bak kata seorang murabbi..
umur kita adalah masa yg terbaik untuk kita menjadi hamba Allah yg paling taat kpd Allah bg membolehkan kita masuk ke syurga Allah.. 
tidak lebih sesaat, tidak kurang sesaat..
kerana dgn ilmu Allah Yang Maha Mengetahui.. Dia Tahu itulah umur/masa yg TERBAIK untuk kita melayakkan diri kita masuk ke syurgaNya..

*cerita ini amat membekas di hatiku.. semoga cerita ini sentiasa segar agar menjadi tazkirah bahawa ALLAH MAHA BERKUASA!

bersegeralah memohon ampun drpd Allah 


No comments: