15 October 2009

kisah jam

bismillahirrahmanirrahim~


kisah jam.. jam saya bukanlah begini ^_^

"maaak, nak jam baru", minta saya dgn berbekalkan alasan yg manja-manja. buleh x?
esoknya, mak belikan saya jam. mak tunjukkan jam kpd ayah. tp mak dgn ayah x panggil saya sambil tgok2 jam baru tu. saja la nak tgok reaksi saya.. huhu.. saya dari dalam bilik terdengar pasal jam baru. hehe.. apa lagi. dgn x malunya, teruslah keluar. dengan keseganan yg berpura2, saya bertanya, "tu jam awish ka? nak tgok" alhamdulillah dapat jam baru. jam lama saya tinggalkan di rumah. jam tu tidak rosak pun. huhu..

------------------------------------------------------------------------------------------------

saya beraya di prague lagi tahun ini. tahun ni dah masuk kali ke-3 tau. harap2nya tahun depan ada rezeki beraya di malaysia ^_^ amin. solat sunat hari raya eidul fitri didirikan di masjid cerny most [in czech, cerny most = black bridge]. jam baru saya hilang *_*. hati cuba ditenangkan tp still, teman2 rapat menegur saya. "senyumla sikit". mereka tidak tahu lagi ketika itu. huhu.. pastu bg tahu mimi. "jumpe x?", mimi tanya. "x". dalam hati saya, "harap2 ada sisters yg simpankan" saya x bg tahu mak sbb takut kena marah. mak x garang sgt tp dah byk kali saya hilangkan barang. rasa bersalah jugak. ee.. careless.. (mak, sory.. kalau mak baca blog ni.. huhu)



sedih jugak hilang jam tp semua nikmat kan milik Allah, kita hanya meminjamnya

kak alia pinjamkan saya jamnya. dia ada extra jam. alhamdulillah. jazakillah akak. asif sgt2 sbb merosakkannya. buleh x? huhu *_*..

---------------------------------------------------------------------------------------- --------

kami ke masjid cerny most lagi minggu lepas.

on the way ke masjid cerny most, kawan saya bg tahu yg mereka nampak seorang lelaki menyeluk saku. lelaki itu naik metro bersama2 kami di karlovo namesti. pastu, dia cuba merapati sahabat saya ttp dia sempat melarikan diri. selepas itu, dia menghampiri beg saya. kawan saya dari belakang menjerit, "rusna, jaga beg hampa!". terus saya melarikan diri menjauhi lelaki itu. akhirnya, mangsa pickpocketnya adalah seorang lelaki lain. mangsa dan pemangsa turun di station metro yg sama. ish3 sampai hati nak curi duit org lain. pozor! sesiapa yg nak dtg prague. berhati2 tau. gejala pickpocket amat la polular di sini. so, pozor!
pickpocket
------------------------------------------------------------------------------------------------
sesampai di masjid,
"rusna, ni bukan jam kau ke?"kate mimi. "ya la.. mimi! ^_^" alhamdulillah.. alhamdulillah.. alhamdulillah. seronoknya dapat jam baru kembali. alhamdulillah.
syukurnya dapat jam baru kembali
------------------------------------------------------------------------------------------------
"kehilangan sebentar" jam baru saya betul-betul membuatkan saya berfikir.
islam vs pick pocket
saya kira jika saya teringgal jam di tempat awam lain selain masjid, mesti dah x jumpa dah. ye lah. untuk mencuri, mereka (pencuri) terpaksa buat pelbagai teknik pickpocket. mereka berusaha untuk mencuri. jadi, jika jam saya diletakkan di public, mestilah dgn mudahnya, mereka mencuri jam saya. x perlu effort pun.
masuk kali ni, dah dua kali saya tertinggal jam di dalam masjid. sekali di central mosque. tp kedua-dua kali pun, jam saya dikembalikan. subhanallah. masya Allah. indanya islam. amanlah dunia ni jika semua org mengamalkan islam itu sendiri. tiada budaya pickpocket dan sebagainya.

cantiknya Allah menyusun semuanya kan?! ^_^
Allah memberi dua contoh yg bermakna buat bekalan hidup saya :
-dalam metro : pengajaran ttg org kafir yg tidak kisah dgn perbuatan pickpocketnya
-dalam masjid : pengajaran ttg org islam yg tiada budaya mencuri dalam kamus hidupnya, jika dia mengamalkan islam secara keseluruhannya.
"Wahai orang-orang yang beriman, masuklah kamu semuanya kedalam Islam secara kaffah (keseluruhan), dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaithan. Sesungguhnya dia itu musuh yang nyata bagimu."
( al-Baqarah 2:208)
------------------------------------------------------------------------------------------------
hebatnya Allah. saya terima semua ini sbg tarbiyah yg amat bermakna!
alhamdulillah~
pandanglah sesuatu dan kaitkanlah dgn Allah. iA hatimu akan menjadi teguh!
ya Rabb, thabbit qulubana 'ala deenik~

5 comments:

wanmai said...

LIKE THIS rusna! hehe...

maisarah said...

Alhamdulillah =)
jumpa blek jam tuu

[wan mai!!]

rusnarusli said...

salam, mai! amboi2 dah lama menyepi. alhamdulillah dah jumpe ^_^ selamat bermujahadah!

Alia Abdul Rashid said...

salam wbt, kak rus!.hehehe..cool la

rusnarusli said...

salam,kak alia.. jazakillah pinjamkan jam tu... terharu (O_o) hehe..