15 September 2009

suatu muhasabah : u nemocnice

bismillahirrahmanirrahim~

wanita itu nampak sihat
kerjanya bagus, banyak travel, pernah ke malaysia
rancak juga kami berbual kerana englishnya bagus
dia bukan org cz
dia org south africa

doktor masuk

"do you mind these students..."
"no, no, it's okay"
"i have not a very good news for you"
[bla2 bla2]

nitrogen injection, stem cell, laboratory, chemotherapy

serba sedikit yg kami sempat tangkap
kami x sure dia sakit apa, huuuu..
mcm cancer..
tabahnya wanita di hadapan kami tadi
dia tak nampak macam sakit sedikitpun
kagumnya kami terhadap dia
bertabahlah!

----------------

2 orang berkepala botak. seorang di atas katil, seorang di atas kerusi roda
"ni lelaki ke perempuan?" tanya saya. saya tidak dapat membezakan wajah mereka kerana kepala mereka tiada berambut.
"perempuan la" jawab kawan saya
"kesiannya, kepala dia botak", kata saya
saya seolah2 terlupa kenapa wanita tersebut tiada berambut
tiba-tiba, saya tersedar
[eh, aku kan kat hematology n oncology department]
"ya Allah, maafkan aku.. aku terlupa.. alhamdulillah atas nikmat sihat yg Engkau berikan"

sedih, sedih, tgok mereka.
setiap manusia diuji dgn dugaan yg pelbagai sesuai dgn kesanggupannya.
itulah cara dan keadaan terbaik untuknya mendekati Tuhan seluruh alam iaitu Allah
yakinlah!
keadaan kita sekarang adalah keadaan yang TERBAIK! untuk kita mengenali Pencipta kita, Allah..
be it, awak berada di kutub utara, hatta awak org bukan islam sekalipun! itulah keadaan yg TERBAIK! untuk awak mengenali Allah!
carilah Allah! kenalilah Allah!

sama-sama muhasabah

No comments: