01 June 2008

kisah RM 50 dan 50 sen


Salam,

RM 50 : Assalamualaikum 50sen… ya Allah lamanya x jumpa.. apa khabar?

50 sen : Waalaikumussalam…. Baik2… mmg .. dah lama x jumpa ni… mana awak pergi?

RM 50 : ish3.. kali last kita jumpa pun dalam beg duit hamba Allah ni… siapa ntah nama dia?

50 sen : ye la… dalam beg duit saiful… hehe… lpas tu dah x jumpa kan… awak ke mana selama ni?

RM 50 : ban
yak tempat dah saya pergi… hotel, restaurant barat, konsert… mcm2 lah… buleh dikatakan semua tempat mahal2 laaa… hehe

50 sen : oooo… mesti luas pengalaman awak kan… saya ni lain la pulak kisahnya..

RM 50 : awat 50 sen? Ke mana awak dah pergi?


50 sen : asyik2 kat surau… kalau x surau pun
tabung masjid… kadang tabung2 Palestine, tabung Afghanistan…

RM 50 : ya Allah…. Kenapa manusia jadi begitu?

~nauzubillahiminzalik~

50 sen : nilah yang dikatakan penyakit wahan (cinta akan dunia & takut akan mati)

RM 50 : ya ya.. Nabi pernah bersabda begitu…

50 sen : Manusia… manusia… selalu lupa

RM 50 : bila susah… baru mencari Allah

50 sen : bila senang… senang lupa Allah

manusia mmg begitu...ayuh kita beriman sebentar...
muhasabah diri...
siti khadijah, abu bakar, umar, uthman, ali, suhaib ar-Rumy

tidak lokek melaburkan harta pada jalan Allah
kerana mereka yakin akan adanya syurga
yang di dalam ada segala2 nya
mereka yakin dgn ayat2 Allah
tidak rugi berkorban untuk islam

mmg sekarang apabila bersedekah
duit poket akan berkurangan
tp sayang
itu hanyalah pandangan mata manusia
sebenarnya saham akhirat kita sedang bertambah
jika ikhlas disulam bersama
insya Allah

*dialog diolah dr cafe akhil hayy - drama islamic bersiri kat astro. alhamdulillah


2 comments:

wanee said...

menarik cerita rm50 and rm.50 nih.. original and mudah nak paham.. thanks for the reminder..

anyways, awish balik on the 6th of july kan?

~RUSNA RUSLI~ said...

salam, kak wanee...
hehe... miss u la kak wanee
hope to c u cuti ni iA